Alles over voeding en gezondheid

Gezondheid

Wat je moet weten over het eten van champignons

Je kent misschien al veel soorten paddenstoelen, die vrij veel gegeten worden. Ja, champignons zijn een veelgebruikt ingrediënt in bijvoorbeeld veel verschillende soorten soep. Je kunt je echter afvragen of je paddenstoelen kunt eten zonder ze eerst te koken of dat je rauwe champignons eten kunt. Ja, dat kan is het antwoord. Zolang de paddenstoelen schoon zijn en je weet dat ze niet giftig zijn. Daarom zal het geen probleem zijn om ze rauw te eten. Houd er echter rekening mee dat “je kunt rauwe paddenstoelen eten” niet hetzelfde is als “je moet rauwe paddenstoelen eten.” Je bepaalt dus zelf of je rauw eet of niet. Maar als je wilt weten welke soorten paddenstoelen je kunt eten en welke voordelen ze hebben, lees dan vooral snel verder.

Eetbare paddestoelen

Negentig procent van de paddenstoelen die mensen eten zijn champignons, gemakkelijk te vinden in elke supermarkt. De tweede eetbare paddenstoel is de cremini-champignon. Cremini-champignons zijn de bruine neef van de witte champignons, met donkerder, steviger en smakelijker vruchtvlees. In feite is de portobello-paddenstoel slechts een cremini die volwassen is geworden. Ook zijn portobello-paddenstoelen geweldig als vleesvervanger. Dan zijn er nog shiitake-paddenstoelen uit Oost-Azië, en Japan teelt er 83 procent van. Shiitake is een Japans woord dat ‘eikenzwam’ betekent, wat aangeeft waar je ze kunt vinden. Ten slotte groeien oesterzwammen van nature aan de zijkanten van bomen, maar de meeste witte, dunne, waaiervormige oesterzwammen die je in winkels of op menukaarten ziet, zijn waarschijnlijk op een boerderij gekweekt.

Voordelen van paddenstoelen

Als je denkt dat ze het vetpercentage vrouw  of man verhogen, heb je het mis omdat ze vrij van vet zijn. Een ander voordeel van paddenstoelen is dat je er vitamine D uit kunt halen. Een van de weinige niet-dierlijke bronnen van vitamine D zijn paddenstoelen. Paddenstoelen krijgen veel vitamine D als ze groeien en worden blootgesteld aan ultraviolette straling, hetzij van de zon of een UV-lamp. Je kunt dit zelfs thuis doen door paddenstoelen 15-120 minuten in direct zonlicht op het aanrecht te laten staan. Verder bevatten paddenstoelen actieve polysachariden, waaronder bèta-glucaan, een vorm van oplosbare vezels. Daarom in staat om componenten van het immuunsysteem te stimuleren. Ten slotte kunnen paddenstoelen het cholesterol verlagen, vooral bij volwassenen met overgewicht. Ze leveren voedingsstoffen en plantaardige stoffen die kunnen voorkomen dat bloedvatcellen zich hechten.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.